15 Okt, 2008

Blog Action Day 2008 - Siromaštvo

Generalna — Autor patos @ 21:34

 

 

Saznah malopre da je danas, 15.10.2008., Blog Action Day 2008. A saznah i da je to dan kada se hiljade blogera ujedinjuje u pisanju i raspravi o jednoj temi kako bi se podigla svest o toj temi u svetu, inicirale akcije i uzdrmao web. Ovogodišnja tema je – SIROMAŠTVO (Poverty).

Tako odlučih da dam svoj skromni doprinos jednim kraćim postom.

Tema je već sama po sebi kompleksna i nadasve provokativna. 
Zadržaću se ovde kraće samo na jednom aspektu oko koga se, po mom sudu, lome koplja savremenog svetskog duha grčeći se u pokušajima razrešenja unutrašnje kolizije moderne civilizacije subjektivnosti.
U najkraćem, istorijski put samorazvitka svesti o subjektivnoj slobodi vrhuni u velikoj francuskoj revoluciji (i njenom “pounutrenju” u liku nemačke klasične filozofije), gde konačno do svesti dolazi sloboda svakoga (prevazilazeći orijentalni stav o samo jednom slobodnom, helenističko-rimski robovlasnički princip gde su neki slobodni, a koji svoj koncept posebne slobode i prava prenosi u feudalno društvo).
Po Jean Jacques Rousseau-u, sloboda = jednakost – “Čovek se rađa slobodan, ali je uvek u okovima” (što znači, čovek se rađa jednak, a uvek je u nejednakostima). U čemu se ogleda ta jednakost? Jednaki smo, naravno, u pravima, ili, po Rousseau-u (čime se utemeljuje građansko društvo) – Svi su jednaki zato što svi MOGU da budu vlasnici! Svi smo dakle jednaki u pravima (ili, ako se hoće, šansama), a sve ostalo (način i intenzitet njihovog ostvarenja, kao i svaka spoljašnjost) sfera je realnih razlika.
Nema više razdeobe na slobodne i neslobodne (robove), na raznorazna plemstva i one obespravljene (giljotina je surovo dokazala da je svaka krv crvena). Ali ona pomenuta unutrašnja kolizija koja razjeda građanski svet jeste nerazrešena podvojenost na bogate i siromašne. I pri tome, naravno, bogati su oni koji, po izvesnom automatizmu, sami sebi pripisuju viša prava, urušavajući time sam koncept slobode kao opšte volje. U ovom je, kako rekoh, najdublja unutrašnja kolizija modernog sveta, čije bi prevazilaženje vodilo ustanovljenju neke sasvim nove epohe (sva stremljenja od druge polovine 19. veka kreću se u pravcu ove emancipacije; Marxov koncept komunističkog društva, recimo, u svojoj suštini je upravo pokušaj razrešenja ove unutrašnje kolizije – izvor bogatstva viđen je u vlasništvu nad sredstvima za proizvodnju, eliminacijom prava vlasništva mislilo se razrešiti raslojavanje na bogate i siromašne – neuspeli pokušaj, jednakost je tražena u spoljašnjosti).

Najzad, da se osvrnemo i na same sebe, svoje kratko pamćenje i surova, ne tako davna, iskustva opšte bede i siromaštva, držeći njihove uzroke pred široko otvorenim očima, bar danas.
Onim mlađima – da bezbolnije nauče na tuđem iskustvu;
“Nešto starijima” – mučno podsećanje – DA SE NIKAD NE ZABORAVI!  

 

 

 

 

 


Komentari

  1. Prema tim prosvetiteljima svi smo jednaki jer, izmedju ostalog, svako svakog moze da ubije. E divnog li sveta kada se sloboda, makar i hipoteticki, temelji na zlocinu.

    Ipak, neki ljudi jednostavno ne zele da ubiju ni po cenu opastanka, i takvi su inferiorni. Slicno je i sa kapitalizmom. Pravila igre vaze za sve. Ali za neke su ta pravila neprihvatljiva. Licno, to ne smatram slobodom. Po mom misljenju sloboda bi bila jednakost uz uslov da svako moze biti ono sto zeli (primer: zelim da izvedem devojku u pristojan restoran ali ne zelim da otimam i da se nadmecem). Ipak svestan sam da je ova moja sloboda utopijska.

    Sorry, nisam pogledao snimke jer mi je spora veza, ali pretpostavljam o cemu se radi. Nosim ih u secanju.

    Autor shaman — 16 Okt 2008, 02:46

  2. Nikada necu to zaboraviti.A zivela sam svakako...samo ne u ropstvu.Imalo se i nemalo.I danas se vidi ta razlika,mnogi imaju a mnogi i nemaju.

    Autor kammmelija57 — 16 Okt 2008, 09:34

  3. s knedlom u grlu odgledah oba snimka. a pamtim sve što je na njima.
    a siromaštvo se može prevazići. samo ako "bogati" dozvole.
    Prijatno!

    Autor domacica — 16 Okt 2008, 10:33

  4. Da, shaman, slobodno biće čitljivo je i kroz mogućnost ubistva, ali iznad svega - ubistva sebe (mogućnost samoubistva svojstvena čoveku).
    Ima toga i u izvornom judeohrišćanstvu - gde se u 1. Mojsijevoj ljudi prikazuju grešnima kao vrsta, budući su potomci bratoubice (samo nikako da objasne odakle Kajinu mogućnost da ubije/okonači Avelja?! ali, previše je to za očekivati od jedne religiozne svesti).
    A jednakost u pravima najviši je koncept slobode do koga smo došli. Tvoj koncept vuče na utopiju komunizma, što nije čudo - komunizam se do sada postavljao kao jedini ozbiljan suparnik građanskom (kapitalističkom) konceptu slobode vlasništva. Možda lagano sazrevaju okolnosti otvaranja novog horizonta i otpočinjanja jedne nove epohe.
    Ave!

    Autor patos — 16 Okt 2008, 11:14

  5. Draga kammmelija, ne bi smeli, ali čini mi se da mnogi olako zaboravljaju. Sa neodgovornom opuštenošću dozvoljava se mladim ljudima (koji su srž svakog društva) da se formiraju slušajući i gledajući upravo iste povampirene uzroke te sveopšte bede. A onda se kao pitamo i mladost okrivljujemo ...
    Ave!

    Autor patos — 16 Okt 2008, 11:21

  6. Domaćice draga, knedla u grlu upravo je pravi izraz ovog podsećanja. Ta se ista knedla povećava kad god se prisetim 13. marta. Eh,...
    I da, možda zeka čuči u grmu "bogatih", a možda ipak skakuće tamo-amo (jer bogati postaše to zahvaljujući siromašnima, i biće to dok je siromašnih, tako da ih dobro čuvaju u njihovom siromaštvu - s druge strane, pak, siromašne takvima učiniše bogati, i biće to dok je bogatih).
    Ave!

    Autor patos — 16 Okt 2008, 11:32

  7. Vazno je da su stado naveli da se okuplja svake godine po jedan dan ne bi li izrazili svoju solidarnost sa nekom od ''ugrozenih'' grupa.

    Svi oni imaju svoj dan u godini, i svi smo mi tu za njih taj jedan dan...da ih se setimo da postoje.
    Ne ide to tako. Sam taj cin obesmisljava svaku dalju akciju na tom planu.

    Jos jedna stvar - ljudi nisu jednaki, niti se radjaju jednaki niti imaju jednaka prava...na papiru mozda, u realnosti ne.

    Autor zaoduh — 16 Okt 2008, 13:00

  8. hehe, zaoduh - hoću da menjam. šta. sve. kad. odmah. a u šta?! Čovek od akcije, ili apriori skeptik?
    Slažem se da ono praktičko nije stvar teorijskog razglabanja, već pre svega delovanja; takođe nekom X je značajnije da neko Y dođe u Dom za decu bez roditeljskog staranja i usvoji ga, etc. ...
    Ali, problem siromaštva, kako ga ja vidim, daleko je dublji i sveobuhvatniji, uostalom, nešto od toga stoji u tekstu. U tom smislu vidim i ovu i svaku sličnu akciju, bez obzira ko je pokrenuo. Smisao je akcija svakako, ali, najpre o čemu, šta je problem (mnogi to ne primećuju), a onda kako. Kao što primećuješ, ja ne nudim razrešenje, ali postavljam upit trudeći se da kristalizujem problem.
    I da, pa o jednakosti kao slobodi upravo se i raspravlja.
    Ave!

    Autor patos — 16 Okt 2008, 13:30

  9. Pogledajte zeitgeist 2 i problem siromastva ce biti daleko jasniji.... pozdrav

    Autor dmc — 16 Okt 2008, 13:50

  10. hehe, kolega, hvala. 1. deo Zeitgeista sam odgledao (naravno, po tvojoj preporuci, nisam ni znao da postoji). Zanimljivo, čak se nosim mišlju da ga prikažem u nastavi kao primer jednog od razumskih načina sagledavanja pitanja religioznosti.
    2. deo sam otpočeo, ali kako traje 40-tak min., reših da ga sa torrenta skinem, al' naiđoh na neke problemčiće. No, uporan sam ja, hehehe, ...
    Ave!

    Autor patos — 16 Okt 2008, 14:26

  11. ja skinula sinoc 2.deo!!! a ne nalazim jos uvek prevod, ali nevermind, pogledacu ga ovako...

    Autor nastasja — 16 Okt 2008, 15:08

  12. honda snow blower 520a financing
    Aron — 05 Jan 2009, 04:46


Dodaj komentar

Dodaj komentar





Zapamti me

Powered by blog.co.yu

Free Counter
Free Counter